Jul 28 2015

Messetider til august

Udgivet af

Messetiderne til august kan nu læses under linket: Kalender eller kan du læses dem på højre siden af forsiden under ordet: Begivenheder

Comments Off on Messetider til august

Jul 28 2015

Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Udgivet af

Pastor Judes prædiken til d. 17. alm. søndag kan nu læses på linket: Søndags Prædiken

Father Jude’s sermon for the 17th. ord. Sunday can now be read under the link: Søndags Prædiken

Comments Off on Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Jul 28 2015

Pastor Judes prædiken

Udgivet af

Prædiken til d.17. Alm. søndag 2015

Ev.: Johannes 6, 1-15

Værdien af ting afhænger af hvem der har det i sine hænder. En cykel i mine hænder er måske 10.000 kroner værd. Giver jeg den samme cykel til Chris Froome er den pludselig 200.000 kroner værd. En bibel i mine hænder er måske 200 kroner værd. Giver jeg den samme bibel til Paven kan den pludselig sælges dyrt på en auktion. En stav i mine hænder kan jeg ikke ændre verden med, men en stav i Moses hænder kan dele vandet i 2 dele. Værdien af alting kan kun fastsættes når man kigger på hvem der bærer det i sine hænder. 2 fisk og 5 brød i mine hænder er et måltid for en lille familie, men når Gud bærer det i sine hænder bliver 5000 mennesker mætte, og der er endda resten tilbage.

Jesu hænder kan forvandle alting. Den blinde vil se, den sultne vil spise, den døde vil leve, den lamme vil gå. Ja vi kan mange fortællinger om hvordan Jesu hænder forvandler alt det han rører ved. For sådan er hans hænder – at de ændrer det sorgfulde vi bærer på til at vi har overflod af det gode. Med forvandlingen i dag giver han ikke kun folket det de har brug for men også 12 kurve med rester.

Vi ser ikke at Jesus ændrer noget med magi – vi ser ikke at de 5 fisk ændres til 12 okser eller fugle eller millioner af kroner som de 5000 mænd kan købe vin for. Jesus er ikke ude på at imponere os på den måde. Nej han arbejder sammen med os med den smule vi kommer med. Når vi bringer ham et offer af nærmest ingenting, så er det netop det han giver os tilbage.

Når vi deler vores kærlighed med et andet menneske, så lader han den kærlighed vokse. Når vi giver en mønt til en fattig kommer han os i møde og lader os ikke mangle noget. Lige meget hvad vi giver, tager han imod det og viser os at den smule vi kommer med har betydning i den verden vi lever i.

I disse dage kan danske turister der rejser mod Grækenland tage ekstra bagage med. Bagage som indeholder tøj til de tusinder af flygtninge der kommer til landet i både. Det ser håbløst ud – en opgave der ikke kan løses, for hvad betyder 50 stykker tøj når bådene bærer flygtninge og atter flygtninge. Men Gud får tøjet til at flytte bjerge. Gud bærer tøjet sammen med os i sine hænder, og pludselig er tøjet ikke bare tøj, men et symbol på kærlighed, loyalitet og respekt for mennesker. Gud forvandler de få tøjstykker til noget der er værd at leve for.

Uden Gud har vi ingenting at give. Og det er en daglig udfordring for mennesket at forstå netop det. Uden Gud i vores liv har vi ingenting. Vi er ingenting. Og mange udenfor kirken vil nok sige at det passer ikke for de har både hus og bil, og selvom de ikke havde det, så er de opdraget til at være gode mennesker. Og at være gode mennesker har en stor værdi.

De har ret. Og de har ikke ret. For også det gode menneske, og mennesket med hus og bil og mennesket uden er afhængig af at Gud tager den smule vi har og forvandler det til mere. Om vi lever eller dør afgøres ved om det regner eller solen skinner, om mennesket ødelægger jorden eller giver den smule vi har for at bidrage til at bevare den. Gud er kilden til alting – Han er skaberen af den jord vi træder på, og den luft der omgiver os. Hver eneste dag tager han alt det og forvandler det til mere.

Med forvandlingen i dag mindes vi om at vores liv afhænger af Gud. Vi kan ikke meget på egen hånd men tør vi sætte den smule vi har i spil, møder Gud os og lader alt det vi kommer med vokse.

[ Click here for English version ]

Comments Off on Pastor Judes prædiken

Jul 25 2015

Læsningerne til d. 17. alm. uge i året 2015

Udgivet af

Den 17. ALM. SØNDAG 2015

Søndag d. 26. juli.

 

1.L.: 2. Kongebog: kap.4, v. 42-44.

Sl 145, v.10-11.15-16.17-18.1

Resp.:’Herre, du åbner din hånd og mætter os’

2.L.: Brev til Efeserne: kap.4, v.1-6.

Ev.: Johannesevangeliet: kap.6, v.1-15

Messen er kl. 14.00 og fejres af Pastor Dominque

Comments Off on Læsningerne til d. 17. alm. uge i året 2015

Jul 21 2015

Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Udgivet af

Pastor Judes prædiken kan læses under linket: Søndags Prædiken

Father Jude’s sermon from last Sunday may be read under the link: Søndags Prædiken

Comments Off on Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Jul 21 2015

Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Udgivet af

Den 16. alm søndag 2015

Ev: Mark 6, 30-34

Hvis man køber en bibel der er skrevet til børn er den ofte fyldt med den slags historier fra biblen, hvor Jesus udfører et mirakel. Jesus går på vandet. Jesus giver mad at spise til 5000 mennesker. Jesus får stormen til at lægge sig. Når vi fortæller disse historier lytter børnene koncentrerede for det er spændende beretninger, hvor de kan bruge deres gode fantasi.

Når børnene bliver ældre læser de historierne igen, men denne gang som om de sidder overfor et eventyr på linje med de film de ser i TV. De læser beretningerne som voksne og nu med tvivl og skepsis, for hvis Jesus virkelig kan gøre det hvorfor redder han så ikke verden fra sult og nød? Hvis han virkelig kan gøre det hvorfor gør han så ikke noget for MIG?

Et mirakel er en god historie, men i dag hvor vi har lyttet til optakten til at Jesus gør det muligt for 5000 mennesker at blive mætte ud fra bare nogle få fisk og brød, må vi spørge os selv hvad det er Jesus vil med disse mirakler. Det er ikke de 2 fisk og 5 brød der er vigtige – det er ikke om Jesus ankler blev våde eller ej da han gik på vandet, som vi skal fokusere på. Det er ikke relevant om stormen blev til en jævn eller frisk vind, da Jesus bad den lægge sig.

Jesus udfører nogle mirakler lokalt. Han redder ikke hele verden på én gang, men i det skjulte – i det stille lader han nogle ting ske som taler til vores hjerte. Hans handlinger åbner et vindue for os, så vi kan se en lille del af Himlen. Han viser os en brøkdel af alt det vores himmelske Fader er i stand til, for at vi kan leve i forventningen om at alt det der står skrevet i biblens tekster også vil opfyldes.

Apostlene er udmattede og folkeskarerne er sultne. Fælles for dem er at de er i underskud. Også vi har prøvet at være i underskud. Vi har været syge, fattige, ulykkeligt forelskede, i krise eller uden håb. Vi har følt at vi ingenting havde – eller i hvert kun havde ganske lidt. Og det er netop her Jesus træder til og viser os det lille vindue til Himmeriget som vi længes efter.

Gennem vinduet viser han os at vi kan blive raske, at vi kan forenes og at der er lys på den anden side. Han tager den smule vi har og mangedobler det, fordi han ynkes over os, som det skrøbelige menneske vi er. Jesus er livets brød, som råder i vores hjerter. Ser vi ham ikke som kilden til vores kristne liv, mister vi næringen der skal udvikle det liv vi lever.

Jesus inviterer os igen og igen til at trække os tilbage – være alene og hvile lidt, sådan som han også opfordrer apostlene til i evangeliet. Han gør det ikke for at gøre os ensomme, men fordi han ved at det er i tilbagetrækningen at vi lærer mest. Det er i vores øde indre at livets lærdom sætter sig fast. Det er der indtryk og erfaringer forenes.

Det er sommer. Vi holder ferie og trives bedre ude end inde. Vi kører rundt i sommerlandet, flyver til udlandet og løber stærkt for at indhente alt det vi synes vi har forsømt de mørke vinterdage. Det er denne tid på året flest ægteskaber går i stykker – for vi har tid sammen. Meget tid, og vi kræver at alt den tid skal have kvalitet, kærlighed og det hele skal blive til smukke billeder vi kan sætte på internettet. Vores fælles projekt hedder sommerglæde. Men lad os sammen finde et nyt projekt – lad os trække luften ud af travlheden. Lad os sætte forventningerne ned, og give hinanden plads til at hvile lidt og være alene.

Jesus viser os mange små mirakler, men for at se dem må vi åbne øjnene og kigge godt efter. Find derfor lidt tid alene – find tid uden en dagsorden og læg kameraet væk, for der i det stille – i det skjulte vil Jesus mangedoble den smule vi har.

[ Click here for English version ]

Comments Off on Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Jul 18 2015

Læsningerne til d. 16. alm. uge 2015

Udgivet af

16. ALM. SØNDAG 2015

Søndag d. 19. juli

1.L.: Jeremias’ Bog: kap. 23, v.1-6.

2.L.: Brevet til Efeserne: kap.2, v.13-18.

Ev.: Markusevangeliet: kap. 6, v.30-34.

Messen er kl. 14.00 og fejres af Pastor Jude

Comments Off on Læsningerne til d. 16. alm. uge 2015

Jul 14 2015

Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Udgivet af

Pastor Judes prædiken med sin cykel tur til Paris som tema, kan læses under linket: Søndags Prædiken

Father Jude’s sermon from last Sunday, based on his experiences during his cycle trip to Paris, can be read under the link: Søndags Prædiken

Comments Off on Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Jul 14 2015

Pastor Judes prædiken til d. 15. alm. søndag 2015

Udgivet af

Prædiken til den 15. almindelige søndag 2015.

Ev: Mark 6, 7-13

For helt at forstå vigtigheden af dagens evangelium, må vi sammenligne det med noget vi kender i vores tid. Vi kan sammenligne det der sker med en avis. Tænk hvis der fandtes en redaktion som producerede en avis. De lavede interviews og tog billeder. De fandt gode historier og gjorde notater om alt det de så ude i samfundet.

Så tog de alle oplysningerne med hjem til redaktionen og lukkede døren ned til gaden. Så skrev de det hele flot på computer og printede 1 avis til hver medarbejder på avisen. Så sad de der og læste hinandens historier indtil klokken blev 16 og de kunne gå hjem.

At arbejde på en avis betyder at de nyheder man skriver skal ud fra kontoret. Nyhederne skal hjem til alle danskere, og måske helt ud i Europa og resten af verden – ellers har nyhederne ikke ret stor værdi. Hvis én journalist kun viser sin nyhed til en anden journalist, så er det ikke en nyhed der forandrer noget i verden.

Jesus taler netop om at forandre noget i dagens evangelium. Han beder de 12 om at gå ud. De skal gå ud med den nyhed de har og gøre den offentlig for alle dem der vil lytte – og også til dem der ikke vil lytte. Den samme opgave bærer vi i vores hænder.

I august sidste år fik jeg en idé om hvordan jeg som præst på en ny måde ville bære den opgave. Det lød som en god idé i mine tanker – måske mest fordi jeg ikke helt havde tænkt på hvad det betød. Jeg besluttede at cykle ud med et godt budskab. Jeg ville cykle som præst, cykle som menneske og cykle som en del af en gruppe der samler penge til børn med kræft. Det er blevet til ca. 4.000 kilometer siden den dag i august. Bare for 2 dage siden stod jeg af cyklen i Paris, og havde nået målet. Det har været en stor stor oplevelse. Det har været en ny måde at møde mennesker på. Og selvom turen ikke har været en katolsk tur eller en i det hele taget kristen tur, så er jeg kommet med et budskab de steder jeg er kommet frem.

Det er et budskab om fællesskab, om tro og om sammenhold. Jeg er vokset i tro på min rejse, og det er netop den opfordring Jesus giver os når han sender os ud i lighed med de 12. Han ved at den rejse vi tager på vil lade os vokse i tro, for vi vil blive rørt og mærke vores tårer. Vi vil blive fyldt med mismod og være tæt på at give op som jeg i Belgien, når bakkerne hævede sig foran mig. Men mismodet vil vendes til sejr og succes, når vi mærker hvordan andre mennesker følger os i vores iver efter at dele troen med dem vi møder på vejen.

Evangeliet opfordrer os alle til at finde en måde at være kirke på uden for kirken. Vi inviteres til at tænke over hvordan vores nyheder ikke bare deles her i kirken bag lukkede døre, men hvordan nyhederne kommer ud ligesom avisernes nyheder. Vi kan gøre det med vores gerninger. Vi behøver ikke bibel i hånden, kors om halsen eller rosenkrans, for med vores gerninger i Guds navn, vil andre se at vores nyheder har en værdi som kan give mening i deres liv. Gå derfor ud i dag og giv verdens bedste nyheder videre ved at gøre godt mod andre. For da vil det dobbelte kærlighedsbud opfyldes, at du skal elske Herren din Gud og din næste som dig selv

[ Click here for English version ]

Comments Off on Pastor Judes prædiken til d. 15. alm. søndag 2015

Jul 13 2015

Aalborg – Paris på cykel!

Udgivet af

Rynkeby foto

Her er et billede af en glæde mand! Vor sognepræst Pastor Jude har gjort det han lovede – at cykle til Paris; en lille detajle af 1500 km. på blot 8 dage.

Hele historien startede sidste efterår, da Pastor Jude blev udvalgt til at køre for Rynkeby Cykletholdet. Han var én af de heldige(??) til at deltage. Formålet er at samle penge ind til Børne Cancerfonden, og det har Pastor Jude gjort: 50.000kr., bl. a. med at sælge en Tour de France gul rosenkrans, som garanteret vil blive til et samleobjekt på E-bay i fremtiden! Efter flere måneders intensiv training i stort set alle slags vejr var holdet klart til at cykle til Paris gennem Tyskland og Belgien. De begyndte d. 3. juli og var i Paris d. 10. Bortset fra en mindre styrt kom Pastor Jude godt igennem strabasserne. Vi kan være stolt over hans præstation, beslutsomhed (han fylder 60 næste år og har aldrig for alvor cyklet før) og de indsamlede 50.000kr. samt at han var den første og eneste præst som deltog nogensinde.

Godt gjort Pastor Jude!

Der findes flere billeder på linket: Galleri

[ Click here for English version ]

Comments Off on Aalborg – Paris på cykel!

« ældre indlæg