Aug 23 2016

Father Jude’s sermon

Udgivet af

Father Jude’s sermon for the Assumption of Our Lady may be read under the link: Søndags Prædiken

Father Jude is on holiday so there will be no sermon the next two Sundays. We wish him a good and restful holiday.

Comments Off on Father Jude’s sermon

Aug 23 2016

Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Udgivet af

Pastor Judes prædiken til Jomfru Marias Optagelese i Himlen kan læses på linket: Søndags Prædiken Pastor Jude holder ferie de næste få dage, så kommer der ingen prædiken de to næste søndage.

Vi ønsker ham en god og fredfuld ferie.

Comments Off on Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Aug 23 2016

Pastor Judes prædiken til d. 21. alm. søndag 2016

Udgivet af

Prædiken 21.08.16 Jomfru Marias optagelse i Himlen.

Ev: Luk 1, 39-56

Nogle gange kan vi være optaget af vores egne opgaver og problemer. Vi har et skema med vigtige ting der skal gøres, og vi kan ikke få tiden til at slå til. Men så kan der ske noget uventet – et simpelt telefon opkald, med en stemme i den anden ende der siger: ’Jeg er alvorligt syg’ eller vi må lytte til beskeden om et tragisk dødsfald.

Lige i det sekund ændrer vores verden sig. Hvad der før var vigtigt, hvad vi før koncentrerede os om, bliver ligegyldigt, for nu må vi sætte alt ind på den nye situation. Vi må skynde os frem til det der virkelig tæller. Sådan en pludselig forandring hører vi om i evangeliet i dag. Jomfru Maria bærer på et barn. fødslen skal planlægges, hun må holde sig i ro og vænne sig til tanken om at det barn hun bærer på vil komme til verden. – Men så ringer telefonen – eller det gjorde den nok ikke, men Jomfru Maria forstår at der er brug for hende hos Elisabeth.

Pludselig må alt andet vente. Barnet, planlægningen, overvejelserne må pakkes væk, for vi læser at Jomfru Maria skynder sig frem til Elisabeth. Hun bliver der i 3 måneder før hun igen vender hjem til Joseph. Også på den måde er Jomfru Maria et forbillede for os. Elisabeth er gammel og svag, og derfor løber Jomfru Maria til hende for at hjælpe.

Det er en tanke vi kan have med os når vi beder rosenkransen. Ordene: Velsignet er du i blandt kvinder og velsignet er dit livs frugt – kommer fra Elisabeth. Kvinden, som Jomfru hjælper, siger disse ord. De samme ord vi siger – og den samme hjælp kommer Jomfru Maria til os med.

Jomfru Maria skynder sig – overalt i verden ser vi mennesker der skynder sig på samme måde. De gør det når de smider ALT hvad de har i hænderne og skynder sig til Syrien og Irak i disse dage. Når de skynder sig til alle dem der lider, og hos alle de lidende mennesker de kommer frem til lyder ordene: ’Velsignet er du som kommer!’

Velsignet er de der kommer – velsignet er vi, hvis vi kommer. Så lad os ikke bare blive siddende, lad også os komme frem til nogen trods det, at det koster os vores planer.

I dag fejrer vi festen for Jomfru Marias optagelse i Himlen. Den fest gør i dag til en af de dage vi trænger til i kirkeåret. For ind i mellem har vi det ligesom disciplene – vi trænger til at se et vindue til Himlen og en åben dør til Paradis. Det syn giver os nemlig en garanti om at Himlen eksisterer og at vores håb for vores eget evige liv ikke er forgæves.

Så når vi skynder os, og drager omsorg for det der er tæt på os og langt fra os, så er det med et håb om at Himlens porte ikke kun åbnede sig for Jomfru Maria men også vil åbne sig for enhver som kommer når der kaldes. For sådan står der skrevet i Marias lovsang, at Herren har set til sin ringe tjenerinde, og øvet vældige gerninger med sin arm. Han har ophøjet de ringe, og sendt de rige bort.

Vi inviteres i dag til at rejse os og skynde os frem mod det vi kaldes til. Der vil vi blive modtaget som Elisabeth modtog Jomfru Maria. Der vil Gud lønne os for at have forladt vores egne planer. Gå derfor ud i dag, og gå et sted hen hvor I er kaldet til at være, for da vil Himlen vise sig i glimt og give os vished for at døren til Paradis kan åbnes.

[ Click here for English version ]

Comments Off on Pastor Judes prædiken til d. 21. alm. søndag 2016

Aug 20 2016

Læsninger til d. 21. alm. søndag 2016 (Marias optagelese i Himlen)

Udgivet af

JOMFRU MARIAS OPTAGELSE I HIMLEN. (d. 21 alm. søndag 2016)

Søndag d. 21. august (hvid)

1.L.: Johs. Åb.: kap.11, v.19a; kap.12, v.1-6a og 10ab

Sl 45, v.10.11-12.16

Resp.:’Dronningen står ved din højre side, smykket med Ofirguld’.

2.L.: 1. Korintherbrev: kap. 15, v. 20-27a

Ev.: Lukas: kap.1, v. 39-56

Messen er kl. 14.00 og fejres af P. Davide

(Der er Kirketælling)

Comments Off on Læsninger til d. 21. alm. søndag 2016 (Marias optagelese i Himlen)

Aug 18 2016

Father Jude’s sermon translated

Udgivet af

Father Judc’s sermon for the 20th. ord. week 2016 has been translated into English and can be read under the link: Søndags Prædiken

Comments Off on Father Jude’s sermon translated

Aug 15 2016

Pastor Judes prædiken fra i går

Udgivet af

Pastor Judes prædiken til d. 20. alm. søndag 2016 kan læses under linket: Søndags Prædiken

Comments Off on Pastor Judes prædiken fra i går

Aug 15 2016

Pastor Judes Prædiken

Udgivet af

Pastor Judes prædiken til d. 20. alm. søndag 2016

over Lukas: kap. 12, v. 49 – 53.

Ved hver messe har vi altid mulighed efter Fadervor følgende ord af Jesus for at høre: ‘Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer’, men i dagens evangelium siger Jesus: ‘Tror du, at jeg er kommet til at bringe fred på jorden.  Nej, jeg siger dig, ikke fred, men splid’. Hvad mente Jesus?  På den ene side, sagde han, at han vil bringe fred, på den anden side sagde han, at han var at bringe splid og uenighed.

Men det er godt at vide, hvornår Jesus sagde disse ord; Det sagde Jesus, da han fejrede med sine disciple Eukaristien.  Så det var ved den sidste nadver. . Her sagde Jesus til dem, de har besluttet at leve helt for ham, at give ham deres liv. Min fred giver jeg jer. Så Jesus giver ro til dem, der ønsker at gøre deres liv som om at Jesus er kongen af deres liv .

Nu til de andre ord, jeg ikke bringe fred, men splid. Disse ord talte Jesus foran et stort publikum..Med disse ord afslører Jesus, at i denne verden – hver af os – er udsat for kampen mellem det gode og det onde. Det vil give spændinger mellem dem, der har besluttet at følge Jesus og at opbygge deres liv til Kristus, og de, der er uenige med ham.  Dette vil medføre uro og uenighed

Jeremias, en rigtig profet, levede på et tidspunkt, hvor der var mange falske profeter. De lovede folket den tidlige tilbagevenden fra det babylonske fangenskab. De vækkede falske forventninger til folk.  Det betød at bringe fred til menneskenes sjæle, men det var ikke en ægte fred, men en falsk fred. Da Jeremias sagde, at folk vil være i babyloniske fangenskab i mange år og bliver nødt til at lide under herredømme af babylonierne,  kastede de ham i en cisterne, som var uden vand og Jeremias sank ned i dyndet.  De mennesker, der var imod Jeremias og sagde denne mand søger ikke fred i dette folk, men det onde. Så  kom det til adskillelsen blandt mænd, mellem dem, der søger sand fred med Kristus og dem, der søger efter den falske fred uden Kristus

Paulus siger at vi skal tænke på Jesus der udholdt korset og viste modstand fra syndere;  så du kan ikke blive trætte og ikke tabe modet. Det er nødvendigt at lægge alle kræfter i kampen mod de synder, så vi vinde virkelig fred.

Saint John Mary Vianney brugte utallige timer i skriftestolen og i bøn, og han fastede meget strengt. . Men i kampen mod de synder, vidste Vianney ingen kompromiser. Mere end én gang, folk kritiserede ham og bebrejdede ham. Han gjorde ingen kompromiser for at vinde fordel for folket. Endelig dog vandt han de folk ved sin troskab mod Gud og det brød så ondens magt, der herskede i Ars. 

Vi skal ikke være bange for at miste fordel for mennesker på grund af loyalitet over for vor Gud. Eller omvendt, sagde: Vi kan ikke skabe fred med folk på prisen på utroskab til Gud.  Her må vi være meget klart, hvad der er vores prioritet. . Nogle gange kan en person har til at betale for det dyrt. Men det er værd at opnå indre fred for det.

[ Click here for English version ]

Comments Off on Pastor Judes Prædiken

Aug 11 2016

Father Jude’s sermon

Udgivet af

Father Jude’s sermon for the 19th. ord. week 2016 has been translated into English. You can read this by clicking onto the link: Søndags Prædiken

Comments Off on Father Jude’s sermon

Aug 11 2016

Messetiderne for august 2016

Udgivet af

Messetiderne er ajourført for august måned. De kan læses enten på linket: Kalender eller på selve forsiden under rubrikken: Begivenheder

Comments Off on Messetiderne for august 2016

Aug 09 2016

Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

Udgivet af

Pastor Judes prædiken til d. 19. alm. søndag 2016 kan læses under linket: Søndags Prædiken

Comments Off on Pastor Judes prædiken fra sidste søndag

« ældre indlæg