P
Ev:
Lukas: 9, 28b-36
Rigtig
mange mennesker ser den forvandling på bjerget vi lige har hørt om,
som et under eller et mirakel. Men hvis vi ser helt rationelt på
hvad der skete, så er der på ingen måde tale om et mirakel. Peter,
Johannes og Jakob ser alene og kun hvad Jesus i virkeligheden er –
nemlig at Jesus er Guds udvalgte Søn.
Det
er der ikke noget mirakuløst ved. Nej, hvis vi endelig skal kigge på
mirakler i den forbindelse, så er det helt store mirakel, at alle
andre mennesker har oplevet Jesus som MENNESKE. Dét er det mirakel
som vores tro er grundlagt af. At Guds elskede Søn blev et simpelt
menneske i en simpel bolig med en simpel mission, nemlig dén at
udbrede det livsgrundlag at størst af alt er kærligheden.
At
Jesus forvandlede sig på bjerget og derved gav både Peter og
Johannes en forklaring fik stor betydning. Sådan ser vi det i
Biblen. når Peter skriver i et af brevene, at denne tro ikke bygger
på fantasi eller eventyr. Troen er bygget på det han har set med
egne øjne – at Jesus udfoldede sig som Guds Søn og hørte Guds
stemme fra Himlen.
Johannes
skriver på samme måde skriver også i et brev: Jeg forkynder det
jeg har set! Jeg forkynder for Jer, så I kommer med i det samme
fællesskab.
Den
ydmyghed Gud lod Jesus møde verden med – det at Jesus i næsten
alt hans tid på jorden gjorde sig til noget mindre end det han
egentlig var kan inspirere os i denne fastetid. Jesus blev ikke oppe
på bjerget efter forvandlingen. Han forlod ikke disciplene. Nej,
Jesus vendte om sammen med dem, og gik tilbage ned ad bjerget. Hvad
han gav dem var et glimt af en virkelighed, som var svær at fatte.
Vi
kan drømme om at opleve hvad Peter og Johannes har oplevet på
bjerget. En oplevelse af at Gud viser sig i vores liv på en måde så
jorden ryster og en stærk røst kommer fra skyen. At hvide klæder
viser sig så stærkt at det skærer i vores øjne. Men den slags
oplevelser hører ikke hverdagen til, for sådan sker det at vi i
vores liv kun får få af de kraftfulde oplevelser, der virkelig
sætter spor i vores liv.
De
andre dage – de fleste dage, der er Gud som vi kender Gud bedst.
Ydmyg, stille, lyttende. Gud er en Gud der udfolder sig i svaghed.
Størst af alt er kærligheden! Netop i de ord udfolder Gud sig, og
påtager sig rollen som mennesker og dør for vores synders skyld. I
svagheden er der ingen skønhed og herlighed. I svagheden er kun
virkeligheden, og det er netop der midt i virkeligheden – og ikke i
forvandling og fest og fyrværkeri – at Gud møder os mennesker.
Han
møder os i virkeligheden, samler os op og forvandler hvad vi kommer
med til vores synders forladelse. Det er vores nådegave fra Gud –
at vi kan overlade alt det beskidte, alt vores snavs til Ham, og så
forvandler Han det til herlighed.
Sådan
tager Gud en simpel bolig i vores liv, og flytter ind med Sin
kærlighed og opofrelse. For sådan stod der skrevet – at Han ikke
blev oppe på bjerget men gik med mændene ned. Og således vil Han
være med os både når det går op og når det går ned, og folde
både sorgen og glæden ud i herlighed.