Jun 24 2013

Pastor Judes prædiken til den 12. søndag i året 2013

Helligåndskirken Frederikshavn

Prædiken 12. alm. søndag 2013.

Ev: Luk 9, 18-24

Uanset hvilket navn vi nævner på en kendt person – ja, lige meget om det er vores statsminister, Paven, USA’s præsident eller ejeren af et stort firma, så vil meningerne om disse personer være mange. Nogen vil sige: ’Han er en stor mand – han er folkets mand’. Andre vil sige: ’Han er ingenting – for ham har jeg ingen respekt’. Han er doven, han er en løgner, han er fantastisk! Ja, alle de mennesker vi samles om, og ser op til eller ser ned på danner vi ikke bare meninger om, men sætter også ord på, sådan at 2 udsagn om den samme person kan pege i helt forskellige retninger.

Jesus spørger i dag: ’Hvem er jeg?’ og han får mange svar. Udover de svar tænker disciplene sikkert også på nogle svar de slet ikke kan få sig selv til at sige, for også de har hørt hvad folk siger – at Jesus er en løgner, en bedrager, en man ikke skal regne med. Men de giver de pæne svar til Jesus – især Peter der svarer: ’Guds salvede’. Men Jesus er ikke noget af det – jo, han er Guds salvede men ikke på den måde disciplene forstår det. Han er ikke en konge over verden, eller en der skal herske over det rige de kendte til. Jesus skulle snart lide og dø.

Så hvem er Jesus for os? Vi kan have det svært med det spørgsmål af flere grunde. I modgang får vi at vide at vi skal løfte vores kors, men når modgangen varer ved er det fristende at lade korset stå, for så kommer tvivlen til os, og det bliver kompliceret at svare på hvem Jesus er, for HVOR er han henne? I medgang kan vi føle hans kraft, at han giver os styrke og håb, men så kan vi glemme at bekende vores tro på ham, fordi det bliver lettere bare at holde vores mund.

Men holder vi vores mund når livet er let og lader korset stå når livet er svært, hvem er så Jesus? Måske blot en skikkelse eller en figur der hænger på et kors over vores seng, som kun rigtig er med os når livet det er jævnt og uden forhindringer. Under messen har vi en chance for at vække vores tro til live både når livet er let, jævnt og svært. Vi lovpriser, vi bekender vores tro på alt det skrækkelige og vi sidder her i stilhed. Messen viser os på den måde vejen til en dyb tro, som vi kan overføre til det liv vi lever udenfor kirkens rum.

Det er en tro der er stærk i alle livets forhold – ikke blot når barnet skal døbes eller familiemedlemmer begraves, men altid i enhver af hverdagens begivenheder. Jesus kan ikke parkeres som en rig onkel fra USA der kommer til højtiderne. Jesus er her hver dag, og hver eneste dag i hele vores liv må vi forholde os til hvem han er.

Så hvem er Jesus? Det gælder for Jesus som enhver anden kendt. Vi kan kun svare på spørgsmålet overfladisk hvis vi ikke virkelig kender ham. Vi ved hvem Paven er, vi ved hvem USA’s præsident er. – Men vi ved ikke hvad de ser i TV. Vi kender ikke deres livret. Vi ved ikke hvilken parfume de bruger, for den slags ved man kun hvis man virkelig kender dem. Den chance har vi med Jesus. Jesus ønsker at kende os og at vi vil kende ham. – At han altid må følge os i vores liv, og se at vi bærer vores kors i svære tider, og bekender om ham i alle tider.

English Text

 

Father Jude’s Sermon for the 12th. ordinary Sunday 2013

Over the Gospel according to St. Luke: ch.9, vv. 18 – 24

No matter which name we say concerning a well-known person; whether it’s our Prime Minister, The Pope, The President of the USA or the owner of a large firm, we can be sure that our opinions of them are many. Some will say, He’s a great man, he is a man of the people’. Others will say, ‘He’s nothing, I’ve no respect for him’. ‘He’s lazy, he’s a liar, he’s fantastic’. We just don’t make opinions about all the people we can gather around, look up to or look down on but also express ourselves with statements about the same person which can point in two different directions.

Today Jesus asks, ‘Who am I?’ and he receives many answers. Apart from their answers the disciples more than likely think of answers they can’t get themselves to say, because they’ve also heard what people say – ‘that Jesus is a liar, a cheat, one you can’t trust’; yet they give him a polite answer, especially Peter who answers, God’s Anointed’. Jesus is none of these, well he is ‘God’s Anointed’ but not in the way that the disciples understand it. He is not a king of this world or a ruler over the rich whom they knew. Jesus was soon to suffer and die.

So who is Jesus for us? This can be a question which is difficult for us to answer for several reasons. In adversity we learn that we must take up our cross, but when adversity continues we are tempted to let the cross lie because we begin to doubt and thereby it’s also difficult to answer whom Jesus is because where is he? During periods of success we can feel his power and he gives us strength and hope yet we can forget to confirm our faith in him because it’s easier to keep our mouths shut.

If we keep our mouths shut when life is easier and let the cross lie when life is difficult – then who is Jesus? Maybe just a form or figure that hangs on a cross over our beds, who is really with us when life jogs along without any obstacles. During Mass we have the chance to revive our faith; both when life is easy, steady going and difficult. We give praise, say the Creed, or confess all the bad things and sit here in silence. In this way the Mass shows us the way to a deeper faith which can be transferred to the life we lead outside the church building. It is a faith which is strong in all phases of life – not just when a child is baptized or a member of the family is buried but in all aspects of our daily lives. Jesus can’t be parked like a rich uncle from the USA who has come to some important family event. Jesus is here everyday and everyday we must also relate ourselves to whom he is.

So who is Jesus? The same rule applies to him as to every other known person. We can just give a superficial answer unless we really know him. We know who the Pope is, the President of the USA, but we don’t know which programmes they see on TV, their favourite foods, which aftershave etc., etc. for this is something only if you know them really well.

We have this chance with Jesus. He wants to know us well and we likewise to know him; that he will follow us in our lives, see that we bear our crosses in difficult times and be his witnesses at all times.

Father Jude.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments Off on Pastor Judes prædiken til den 12. søndag i året 2013

Lukket for kommentarer