Aug 15 2016

Pastor Judes Prædiken

Helligåndskirken Frederikshavn

Pastor Judes prædiken til d. 20. alm. søndag 2016

over Lukas: kap. 12, v. 49 – 53.

Ved hver messe har vi altid mulighed efter Fadervor følgende ord af Jesus for at høre: ‘Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer’, men i dagens evangelium siger Jesus: ‘Tror du, at jeg er kommet til at bringe fred på jorden.  Nej, jeg siger dig, ikke fred, men splid’. Hvad mente Jesus?  På den ene side, sagde han, at han vil bringe fred, på den anden side sagde han, at han var at bringe splid og uenighed.

Men det er godt at vide, hvornår Jesus sagde disse ord; Det sagde Jesus, da han fejrede med sine disciple Eukaristien.  Så det var ved den sidste nadver. . Her sagde Jesus til dem, de har besluttet at leve helt for ham, at give ham deres liv. Min fred giver jeg jer. Så Jesus giver ro til dem, der ønsker at gøre deres liv som om at Jesus er kongen af deres liv .

Nu til de andre ord, jeg ikke bringe fred, men splid. Disse ord talte Jesus foran et stort publikum..Med disse ord afslører Jesus, at i denne verden – hver af os – er udsat for kampen mellem det gode og det onde. Det vil give spændinger mellem dem, der har besluttet at følge Jesus og at opbygge deres liv til Kristus, og de, der er uenige med ham.  Dette vil medføre uro og uenighed

Jeremias, en rigtig profet, levede på et tidspunkt, hvor der var mange falske profeter. De lovede folket den tidlige tilbagevenden fra det babylonske fangenskab. De vækkede falske forventninger til folk.  Det betød at bringe fred til menneskenes sjæle, men det var ikke en ægte fred, men en falsk fred. Da Jeremias sagde, at folk vil være i babyloniske fangenskab i mange år og bliver nødt til at lide under herredømme af babylonierne,  kastede de ham i en cisterne, som var uden vand og Jeremias sank ned i dyndet.  De mennesker, der var imod Jeremias og sagde denne mand søger ikke fred i dette folk, men det onde. Så  kom det til adskillelsen blandt mænd, mellem dem, der søger sand fred med Kristus og dem, der søger efter den falske fred uden Kristus

Paulus siger at vi skal tænke på Jesus der udholdt korset og viste modstand fra syndere;  så du kan ikke blive trætte og ikke tabe modet. Det er nødvendigt at lægge alle kræfter i kampen mod de synder, så vi vinde virkelig fred.

Saint John Mary Vianney brugte utallige timer i skriftestolen og i bøn, og han fastede meget strengt. . Men i kampen mod de synder, vidste Vianney ingen kompromiser. Mere end én gang, folk kritiserede ham og bebrejdede ham. Han gjorde ingen kompromiser for at vinde fordel for folket. Endelig dog vandt han de folk ved sin troskab mod Gud og det brød så ondens magt, der herskede i Ars. 

Vi skal ikke være bange for at miste fordel for mennesker på grund af loyalitet over for vor Gud. Eller omvendt, sagde: Vi kan ikke skabe fred med folk på prisen på utroskab til Gud.  Her må vi være meget klart, hvad der er vores prioritet. . Nogle gange kan en person har til at betale for det dyrt. Men det er værd at opnå indre fred for det.

English Translation

Pastor Jude’s sermon for the 20th. Ord. Week 2016

Over the Gospel according to St. Luke: ch. 12, vv. 49-53

At every Mass we always have the possibility of saying, after the Lord’s Prayer, the words of Jesus, ‘I leave you my peace, my peace I give you’, but in the Gospel for today He says, ‘Do you think I have come to bring peace on earth? No, I say to you, not peace but rather division’.

What did He mean? On the one hand He said that He would bring peace and on the other He said that He would bring division and disagreement. Yet it’s good to know when He said these words. The word, ‘Peace’ when He celebrated the Eucharist with His disciples, so at was at the Last Supper. Jesus said to them when they had decided to live and give their lives for Him, ‘I give you my peace’. He gave an inner peace to those who wished to make their lives as though Jesus was the king of them.

Now for the other words. ‘I do not bring peace but division’. These words were spoken by Jesus to a large audience. He says these words in our world today and thereby revealing that each and every one of us is confronted by a fight between good and evil. It will give tension between those who have decided to follow Jesus and build up their lives around Him and those who disagree with Him – this leads to unrest and disagreement.

Jeremiah, a genuine prophet, lived at a time when there were many false prophets; prophets who promised a return from Babylonian captivity. They awakened a false expectancy in the people which meant peace to peoples’ souls, but it was no genuine peace only a false one. When Jeremiah said that the people would remain in Babylonian captivity for many years and the accompanying suffering under the rule of their masters they threw him into a dried-up cistern and he sank into the mud. His opponents maintained that he did not seek peace for the people but evil. This led to a division between people; those who seek true peace with Christ and those who seek false peace without Him.

 

The apostle Paul says that we must think about the Jesus who withstood the cross and showed opposition to sinners, so that we also do not become tired and loose courage. It is necessary to exert all the power in ourselves against sin so that we will attain real peace.

Saint John Vianney, a French priest, used innumerable hours in the confessional and in prayer and he also practised strict fasting.. The inhabitants of his town of Ars were in uproar but in his fight against sinners he was unrepentant. More than once people criticised him and reproached him but he sought no compromise in order to satisfy them. Finally he won over the people through his faith to God and thereby breaking the evil powers which held sway in Ars. This didn’t happen overnight but took years.

We mustn’t be afraid in losing our friendship with others because of our loyalty to God. Or in another way: we cannot create peace if the price is disloyalty to God. Here we must be very clear as to our priorities. Sometimes a person has to pay too great a price though it’s worth it to achieve an inner peace.

Father Jude.

 

 

Comments Off on Pastor Judes Prædiken

Lukket for kommentarer